Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Κτήτωρ ή κτίτωρ;


Κτήτωρ ή κτίτωρ; (Ένα βραβευμένο βιβλίο για το Άγιον Όρος, Δωροθέου Μοναχού)
Κτήτωρ ή κτίτωρ;

Κτήτωρ: Ο ιδρυτής και κάτοχος μονής, την οποία και συντηρεί με επιχορηγήσεις.

Ο κτήτωρ, κάτοχος συνήθως μεγάλου αξιώματος (Πατριάρχης, Αυτοκράτορας, Αυλικός), διακυβερνά ο ίδιος τη μονή και έχει τη θέλησή του αποτυπωμένη στο κτητορικό τυπικό.

Πολλές όμως φορές οι υπερβάσεις και οι αυθαιρεσίες που απέρρεαν από τα κτητορικά του δικαιώματα γινόταν αιτία να διαλυθεί η μονή.

Στο Άγιο Όρος δεν υπάρχει το προηγούμενο του κτήτορα. Εμποδίζει την εμφάνισή του η κοινοτική δομή του Τόπου. Εδώ ήταν γνωστοί και μνημονεύονται μόνο οι κτίτορες.

Κτίτωρ: Ο ιδρυτής μιας μονής, όχι μόνο στη θεμελίωση αλλά και στη σύσταση και την παραπέρα λειτουργία της.
Είναι πρόσωπο μεγάλης ευσεβείας και εγκαταβιώνει στη μονή, όπου αναδείχνεται πρότυπο αρετής.

Εικονίζεται στα Καθολικά των μονών, σε φορητές εικόνες και στα διάφορα σιγίλλια με φωτοστέφανο χρυσό (όταν πρόκειται για Άγιο) και πορφυρό (για μη Άγιο).

Η μνήμη του, μαζί με τη μνήμη όλων όσων συνέτρεξαν για την ίδρυση και συντήρηση της μονής, τιμάται τη δεύτερη μέρα της πανήγυρης με μεγάλο μνημόσυνο.

Από το βιβλίο του Δωροθέου Μοναχού, ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μύηση στην Ιστορία του και τη Ζωή του, εκδ. ΤΕΡΤΙΟΣ, Κατερίνη 1986

ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μύηση στην Ιστορία του και τη Ζωή του
Δωροθέου Μοναχού

Ένα βραβευμένο βιβλίο για το Άγιον Όρος
Έπαινος Ακαδημίας Αθηνών

Εκδόσεις ΤΕΡΤΙΟΣ
Τόμοι 2
Σελίδες 560 + 286
1986, Κατερίνη

Περιεχόμενα:
ΤΟΜΟΣ Α'

Βραχυγραφίες 3
Πρόλογος συγγραφέως 7
Πρόλογος εκδοτών 11

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Ιστορία Γενική
Κεφ. Ι Γεωμορφολογικά 15
» II Προχριστιανικές μαρτυρίες 18
» III Πρωτοχριστιανική παρουσία 27
» IV Η εμφάνιση του μοναχισμού 28
» V Πριν από την ίδρυση της Μεγ. Λαύρας 35
» VI Κατά την ίδρυση της Μεγ. Λαύρας 38
» VII Το μεσουράνημα του 11ου αι. 41
» VIII Λατινική κυριαρχία 44
» IX Η ένωση του Μιχαήλ Η' 48
» Χ Μέχρι την ανατολή του Ησυχασμού 55
» XI Ο Ησυχασμός 66
» XII Κατά την αναμονή της βαρβαρότητας 78
» XIII Η Τουρκοκρατία (α' περίοδος) 82
» XIV Η Τουρκοκρατία (β' περίοδος) 91
» XV Προετοιμασίες για τη μεγάλη ώρα 95
» XVI Οι Κολλυβάδες 102
» XVII Η Αθωνιάδα Σχολή 109
» ΧVII Ο Πατροκοσμάς 114
» XIX Το αρχείο των τούρκικων εγγράφων 119
» XX Η Επανάσταση 130
» XXI Μέχρι την απελευθέρωση 143
» XXII Κατά την απελευθέρωση 155
» XXIII Οι Αλλοεθνείς 159
α. Ίβηρες 161
β. Αμαλφινοί 162
γ. Ρώσοι 164
δ. Σέρβοι 168
ε. Βούλγαροι 169
στ. Ρουμάνοι 170
» XXIV Η έριδα περί το θείο Όνομα 174
» XXV Πανσλαβισμός - Διεθνοποίηση 183
» XXVI Μέχρι το μεσοπόλεμο 192
» XXVII Η Χιλιετηρίδα 198
» XXVIII Μέχρι σήμερα 206

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ


Ιστορία Ειδική
Κεφ. Ι Οι Καρυές 213
» II Η Ι.MM. Λαύρας 219
» III Η Ι.Μ. Βατοπεδίου 245
» IV Η Ι.Μ. Ιβήρων 257
» V Η Ι.Μ. Χιλιανδαρίου 275
» VI Η Ι.Μ. Διονυσίου 291
» VII Η Ι.Μ. Κουτλουμουσίου 307
» VIII Η Ι.Μ. Παντοκράτορος 319
» IX Η Ι.Μ. Ξηροποτάμου 329
» Χ Η Ι.Μ. Ζωγράφου 339
» XI Η Ι.Μ. Δοχειαρίου 347
» XII Η Ι.Μ. Καρακάλλου 355
» XIII Η Ι.Μ. Φιλόθεου 363
» XIV Η Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας 369
» XV Η Ι.Μ. Παύλου 375
» XVI Η Ι.Μ. Σταυρονικήτα 385
» XVII Η Ι.Μ. Ξενοφώντος 393
» ΧVIII Η Ι.Μ. Γρηγορίου 401
» XIX Η Ι.Μ. Εσφιγμένου 407
» XX Η Ι.Μ. Ρώσικου 415
» XXI Η Ι.Μ. Κωνσταμονίτου 427

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ


Τα Κεφάλαια
Κεφ. Ι Ο τύπος του Αγιορείτη 435
» II Η Αγιορείτικη πνευματικότητα 437
» III Δυο τελειωτικές ιεροτελεστίες 454
» IV Η υπακοή 462
» V Προσευχή - «Η μέλλουσα ευφροσύνη» 464
» VI Η Τέχνη 468
» VII Η γιορτή των ύμνων 474
» VIII Η αγιογραφία 487
» IX Τα χειρόγραφα 498
» Χ Τα Τυπικά 507
» XI Η πολιτειακή υπόσταση του ΑΟ 527
» XII Οι βυζ. αυτοκράτορες απέναντι του 'θω 536
» XIII ΑΟ και Οικ. Πατριαρχείο 543
» XIV Η καταφυγή των πύργων 549
» XV Η εργασία 553

ΤΟΜΟΣ Β΄

Συναγωγή αγιορειτικών λέξεων 5
Υπόμνημα - Επίλογος 91
Σημειώσεις - Παραπομπές 93
Ευρετήριο ονομάτων
α. Ελληνόγλωσσα 229
β. Ξενόγλωσσα 255
Πίνακας εικόνων 259
Πίνακας Παροραμάτων 283
Περιεχόμενα 285

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

... Κόπος και σπουδή πλέον των δέκα ετών είναι το αποτέλεσμα που έχει σήμερα στα χέρια του ο αναγνώστης. Εργασία συνεχής, κοπιώδης, εργασία με πολλές δυσκολίες είναι το έργο αυτό.

Ο π. Δωρόθεος, σαν γνήσιος αγιορείτης και εκφραστής αυτής της παραδόσεως, μας δίνει με υπευθυνότητα και αυθεντικότητα ότι δεν μπόρεσαν να μας δώσουν μέχρι σήμερα όλοι όσοι ασχολήθηκαν και έγραψαν για το Αγιον Όρος, και που δεν είναι λίγοι ...

...Το έργο είναι χωρισμένο σε τέσσερις μεγάλες ενότητες.

Στην πρώτη γίνεται λόγος για την γενική ιστορία του Όρους, τις διάφορες φάσεις της ζωής του, τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει.

Στη δεύτερη ενότητα αναφέρεται στην ιστορία κάθε Μονής και σκήτης χωριστά, με όλα τα νεότερα στοιχεία που υπάρχουν και με επιτόπια μελέτη και έρευνα.

Στην Τρίτη ενότητα θίγει ένα από τα σπουδαιότερα θέματα. Την πνευματικότητα στο Άγιον Όρος. Εδώ αφήνουμε τον αναγνώστη ανεπηρέαστο να θαυμάσει, να παραδειγματισθεί, να οδηγηθεί εκεί που επιθυμεί κάθε ορθόδοξη ψυχή. Στη θέωση.

Η τέταρτη ενότητα είναι ένα γλωσσάριο. Μια συλλογή λέξεων και ιδιωματισμών όπως σώθηκαν, σώζονται και ακούγονται στο Αγιο Όρος. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα και αξιόλογη, και μάλιστα νομίζουμε, και πρωτότυπη.

Ακολουθούν οι πολλές σημειώσεις και παραπομπές, η πλούσια βιβλιογραφία και ότι άλλο είναι αναγκα


Από το βιβλίο του Δωροθέου Μοναχού,
ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μύηση στην Ιστορία του και τη Ζωή του, 

εκδ. ΤΕΡΤΙΟΣ, Κατερίνη 1986



Kindly Bookmark this Post using your favorite Bookmarking service:
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
!-

1 σχόλια :

Nik Vythoulkas on 17 Ιουλίου 2013 στις 11:33 μ.μ. είπε...

Από τις αρχές της δεκαετίας του '70 η Αθωνική Πολιτεία παρουσιάζει μια σταθερή αύξηση όχι μόνο του πληθυσμού της, αλλά και όλων εκείνων των μεγεθών που στοιχειοθετούν την ανάκαμψη μιας κοινωνίας. Βέβαια η ιδιαιτερότητα της κοινωνίας αυτής δεν επιτρέπει την αξιολόγησή της με τα συμβατικά στατιστικά στοιχεία, που χρησιμοποιούνται στις κοσμικές κοινωνίες. Άλλωστε και στις κοινωνίες αυτές η στατιστική προσέγγιση πνευματικών παραμέτρων, όπως είναι η θρησκευτικότητα, είναι τελείως συμβατική. Το βάθος της εσωτερικής ζωής του ανθρώπου, και ιδιαίτερα του μοναχού, παραμένει απρόσιτο στην κοινωνιολογική έρευνα. Επειδή όμως και τα στατιστικά στοιχεία έχουν κάποια ενδεικτική σημασία, δεν πρέπει να θεωρείται τελείως περιττή η χρησιμοποίηση τους.

Σε ευχαριστούμε Sophia Siglitiki για την προδημοσίευση του Βιβλίου του Δωρόθεου Μοναχου " ΚΤΗΤΩΡ Η ΚΤΙΤΩΡ " !!

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 

FACEBOOK

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ


Histats

ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

extreme

eXTReMe Tracker

pateriki


web stats by Statsie

ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΤΟ FACEBOOK

 PATERIKI


CoolSocial

CoolSocial.net paterikiorthodoxia.com CoolSocial.net Badge

Τελευταία Σχόλια

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ TRANSLATE

+grab this

ON LINE

WEBTREND

Κατάλογος ελληνικών σελίδων
greek-sites.gr - Κατάλογος Ελληνικών Ιστοσελίδων

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

MYBLOGS

myblogs.gr

ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ - JOIN US

Καταθέστε τα σχόλια σας με ευπρέπεια ,ανώνυμα, παραπλανητικά,σχόλια δεν γίνονται δεκτά:
Η συμμετοχή σας προυποθέτει τούς Όρους Χρήσης

Please place your comments with propriety, anonymous, misleading, derogatory comments are not acceptable:
Your participation implies in the Terms of Use


| ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ © 2012. All Rights Reserved | Template by My Blogger | Menu designed by Nikos | Γιά Εμάς About | Όροι χρήσης Privacy | Back To Top |