Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013
Περιφρόνηση της εκκλησιαστικής παραδόσεως η Οικουμενική Κίνηση;
Τετάρτη, Μαρτίου 06, 2013
Αναρτήθηκε από
Nik Vythoulkas
Ετικέτες το ζήτημα τής συμπροσευχής κατά του ι.κανόνες
Ετικέτες το ζήτημα τής συμπροσευχής κατά του ι.κανόνες
Δ. Περιφρόνηση της εκκλησιαστικής παραδόσεως η
Οικουμενική Κίνηση;
Στην
προσπάθεια δικαιολογήσεως των αντικανονικών συμπροσευχών ο καθηγητής
ισχυρίζεται ότι αυτές είναι «αναπόφευκτος συνέπεια της επισήμου αποφάσεως της
Ορθοδόξου Εκκλησίας να συμμετέχη δι’
εκπροσώπων … εις τα θεσμικά
όργανα και τας δραστηριότητας της συγχρόνου Οικουμενικής κινήσεως δια την
ενότητα των χριστιανών» (Φειδάς, σ. 11).
Τίθεται
λοιπόν ένα (ψευτο-)δίλλημα: περιφρόνηση της εκκλησιαστικής παραδόσεως η
Οικουμενική Κίνηση; Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Ασφαλώς όχι! Η άποψη του
καθηγητού είναι αυθαίρετη! Διότι η ιστορία της Εκκλησίας και η σημερινή
πραγματικότητα βεβαιώνουν ότι μπορεί να υπάρχει διαχριστιανικός διάλογος χωρίς
συμπροσευχές με απόλυτο σεβασμό στην εκκλησιαστική μας παράδοση:
1. Πάντοτε η Εκκλησία στην ιστορία της
συνδιαλεγόταν με σχισματικούς και αιρετικούς ακόμα και με ετεροθρήσκους, με
πολλούς από τους οποίους εκπληρώθηκε η προσδοκία για ένωση. Και όμως πάντοτε
επιβαλλόταν η θερμή και έντονη προσευχή, αλλά απαγορευόταν αυστηρά και η απλή
συμπροσευχή!
2. Το ότι είναι εφικτό αλλά και επιβάλλεται
να συνδυάζονται διαχριστιανικές σχέσεις και σεβασμός στην εκκλησιαστική
παράδοση ας ακούσουμε τον έμπειρο στους Θεολογικούς διαλόγους πρωτοπρεσβύτερο
του Οικουμενικού Θρόνου π. Θεόδωρο Ζήση,
ο οποίος προτείνει την μόνη αποδεκτή από την εκκλησιαστική τάξη συμπεριφορά:
«Υπάρχει και άλλος τρόπος διαλόγου και προσεγγίσεως των ετεροδόξων, χωρίς
συμφυρμούς, συμπροσευχές και συλλείτουργα. Η κατ’ οικονομίαν απλή σωματική
παρουσία, χωρίς καμία προσευχητική η
λειτουργική συμμετοχή … Ακόμη και κατά τη έναρξη των θεολογικών συζητήσεων σε
κοινή συνδιάσκεψη (στη Φερράρα), προσευχήθηκαν ξεχωριστά οι Λατίνοι και
ξεχωριστά οι Ορθόδοξοι, τακτική που τηρείται μέχρι σήμερα σε μερικούς από τους
θεολογικούς διαλόγους»[17].
3. Σχετική είναι και η Ανακοίνωση της
9/22-4-1980 της Ιεράς Εκτάκτου Διπλής Συνάξεως της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου
Όρους Άθω «Περί του Διαλόγου Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών», όπου μεταξύ άλλων
παρακαλούσε το Άγ. Όρος όπως εις το εξής «ο θεολογικός διάλογος ουδόλως
συνοδεύηται από συμπροσευχάς, συμμετοχάς εις τας λειτουργικάς και λατρευτικάς
συνάξεις εκατέρων και λοιπάς ενεργείας, αι οποίαι ενδέχεται να δώσουν την
εντύπωσιν ότι η ημετέρα Ορθόδοξος Εκκλησία δέχεται τους Ρωμαιοκαθολικούς ως
πλήρη Εκκλησίαν και τον Πάπαν ως κανονικόν Επίσκοπον Ρώμης. Τοιαύται ενέργειαι
παραπλανούν και το Ορθόδοξον πλήρωμα και τους Ρωμαιοκαθολικούς, δίδοντες εις
αυτούς την εσφαλμένην εντύπωσιν περί του τι φρονεί περί αυτών η
Ορθοδοξία...»[18].
4. Ας μη ξεχνούμε, επίσης, ότι μέχρι πολύ
πρόσφατα διεξαγόταν θεολογικός διάλογος με τις προχαλκηδόνιες Εκκλησίες. Και όμως
ποτέ δεν τέθηκε θέμα συμπροσευχής μαζί τους, διότι οι εκκλησίες αυτές σέβονται
την εκκλησιαστική τάξη επ’ αυτού του σημείου! Η συμμόρφωση των συμμετεχόντων
στο θεολογικό αυτό διάλογο με την κανονική παράδοση σε τίποτα δεν παρεμπόδισε
τον διάλογο αυτό να προχωρήσει. Για ποιο λόγο λοιπόν να μην εφαρμοσθεί και αυτή
η πρακτική στις επαφές με τους Ρωμαιοκαθολικούς η τους Προτεστάντες;
5. Στο ίδιο πνεύμα της προτάσεως του π.
Θεοδ. Ζήση είναι και η προαναφερθείσα από 31 Ιανουαρίου 1952 Εγκύκλιος της υπό τον
Πατριάρχη Αθηναγόρα Πατριαρχικής Συνόδου προς τους Προκαθημένους των Ορθοδόξων
Εκκλησιών, όπου αποτρέπει τους εκπροσώπους των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που
συμμετέχουν σε θεολογικούς διαλόγους από τις συμπροσευχές.
6. «Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον θεωρεί
αυτονόητον την κανονικήν απαγόρευσιν (της συμπροσευχής με ετεροθρήσκους) και
την αποχήν απ’ αυτής, χωρίς τούτο να σημαίνη ότι η απαγόρευσις της συμπροσευχής
συμπαρασύρει εις απαγόρευσιν και τον διαθρησκειακόν διάλογον» τονίζει και ο
σημερινός Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Κατά τον Οικουμενικό Πατριάρχη
μπορεί να υπάρχει διάλογος και συνεργασία χωρίς συμπροσευχή!
7. Αντίθετα, η λογική του κ. Φειδά περί
αρρήκτου συνδέσεως του διαχριστιανικού διαλόγου με τις συμπροσευχές είναι εις
βάρος της ίδιας της Οικουμενικής Κινήσεως. Διότι μία προσπάθεια η οποία οδηγεί
σε περιφρόνηση της εκκλησιαστικής παραδόσεως δεν μπορεί να είναι αποδεκτή από
κανένα Ορθόδοξο! Ένας διάλογος ο οποίος
θεμελιώνεται στην παράβαση των Ι. Κανόνων δεν μπορεί να έχει την ευλογία του
Θεού, παρά την όποια καλή διάθεση των εμπλεκομένων! Τελικά σε τι είδους
Ορθόδοξη μαρτυρία προβαίνουν οι συμμετέχοντες σε μία διαδικασία που
περιφρονούνται οι αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και η μακραίωνη παράδοση
και ζωή της Ορθοδοξίας; Ένας τέτοιος διάλογος είναι εκ των προτέρων
αποτυχημένος και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός από την εκκλησιαστική συνείδηση!
8. «Κάνουμε μόνο ζημιά και αντιθέτως δεν
βοηθούμε καθόλου τον διάλογο» λέει απερίφραστα ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας
Στυλιανός – επί εικοσαετία συμπρόεδρος στον Επίσημο Θεολογικό Διάλογο με τους
Ρωμαιοκαθολικούς – αναφερόμενος σε ορισμένες συμπροσευχές τις οποίες και
χαρακτηρίζει ως «λάθη τραγικά» που έχουν σοβαρές συνέπειες: «δυστυχώς
δημιουργούν πολύ θόρυβο, πολλή ζημία, χωρίς να έχουμε απολύτως κανένα κέρδος.
Έτσι δίνουμε την εντύπωση ότι σπεύδουμε να κάνουμε μία Intercommunio, μία
μυστηριακή κοινωνία με τους ετεροδόξους … κάνουμε μόνο ζημιά και αντιθέτως δεν
βοηθούμε καθόλου τον διάλογο»[19].
9. Τέλος η συμμόρφωση με τους Ι. Κανόνες και
η άρνηση των Ορθοδόξων εκπροσώπων να συμμετέχουν σε κοινή Θ. Λειτουργία
(intercommunio, Λειτουργία της Lima) -
παρά την επιμονή των ετεροδόξων - σε τίποτα δεν εμπόδισε, ούτε στο ελάχιστο, το
διάλογο με τους ετεροδόξους. Γιατί να
μην τηρηθεί η ίδια στάση για κάθε μορφής συμπροσευχή;
Αν σας αρέσει αυτό το άρθρο, μπορείτε να το βάλετε στο Ιστολόγιο σας αντιγράφοντας έναν από τους παρακάτω κωδικούς
If you Like This Article,Then kindly linkback to this article by copying one of the codes below.
URL Of Post:
Paste This HTML Code On Your Page:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.