Γ'. Ὅτι ἡ ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰκόνα καὶ μόνον τοῦ αἰσθητοῦ κόσμου
Ἔλεγε ἀκόμα, ὅτι ἡ ἁγία Ἐκκλησία εἶναι σύμβολο τοῦ αἰσθητοῦ μόνο κόσμου καθ' ἑαυτόν. Σὰν οὐρανό της ἔχει τὸ θεῖο καὶ ἱερὸ βῆμα καὶ σὰν γῆ διαθέτει τὴν ὡραιότητα τοῦ ναοῦ. Ὅμοια καὶ ὁ κόσμος εἶναι Ἐκκλησία• ὁ οὐρανὸς μοιάζει μὲ τὸ ἱερὸ βῆμα καὶ μὲ τὸ ναὸ ἡ διακοσμημένη γῆ.(20)
Ὑποσημειώσεις
20. Στὸ κεφ. Γ' ὁ ἅγιος Μάξιμος βλέπει καὶ τὴν Ἐκκλησία ποὺ ἔχει σὰν ἱερατικό χῶρο (ἱερὸ βῆμα) τὸν οὐρανὸ καὶ σὰν ναὸ τὴ γῆ, σὰν σύμβολο τοῦ αἰσθητοῦ κόσμου καθ' ἑαυτόν. Αὐτὴ ἡ θεώρηση εἶχε σὰν πλαίσιο τὴν κοσμολογία τοῦ καιροῦ του, ποὺ δὲν ἔβλεπε ὅτι ὁ αἰσθητὸς οὐρανὸς ἦταν ἐπίσης
σχηματισμένος ἀπὸ ἄστρα παρόμοια μὲ τὴ γῆ. Σήμερα, ὁ αἰσθητός κόσμος θἀ μποροῦσε νὰ θεωρηθῆ ὅτι συμβολίζεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, μόνον ἄν αὐτὸς θεωροῦνταν σὰν ναός, σὲ σχέση μὲ τὸ ἀνθρώπινο πνεῦμα σὰν ἱερατικὸ χῶρο. Γιατί τὸ ἀνθρώπινο πνεῦμα εἶναι τὸ ἐσωτερικό, τὸ ἁγιαστικὸ μέρος τοῦ αἰσθητοῦ κόσμου. Ἡ ἄποψη αὐτὴ περιέχεται ἐν σπέρματι στὸ κεφ. Δ', μέσα στὸ ὁποῖο ὁ ἅγιος Μάξιμος θεωρεῖ τὴν Ἐκκλησία σὰν εἰκόνα τοῦ ἀνθρώπου. Γιατί τὸ ἀνθρώπινο σῶμα, θεωρημένο ἀπὸ τὸν ἅγιο Μάξιμο σὰν ναός τοῦ πνεύματός του, δὲν μπορεί νὰ νοηθῆ ἔτσι, παρὰ μόνο σὲ σύνδεσμο μὲ ὁλόκληρο τὸν αἰσθητό κόσμο.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.