Στη Σοφία Σειράχ, προσθέτοντας στα λόγια των Πατέρων μας, βλέπω να γράφονται τα εξής για την παιδαγωγία. «Όποιος το γιο του αγαπάει, τον τιμωρεί συχνά, για να μπορεί στα τελευταία του, να χαίρεται για εκείνον. Αυτός που δίνει αγωγή καλή στο γιο του, θα πάρει από αυτόν χαρά και θα περηφανεύεται για αυτόν. Αυτός που νουθετεί το γιο του, θα κάνει τον εχθρό του να ζηλέψει και θα καμαρώνει για αυτόν μπροστά στους φίλους του. Αν πέθανε ο πατέρας του, είναι σαν να μην πέθανε, γιατί άφησε πίσω του ένα γιο πού του μοιάζει. Όσο ζούσε, τον έβλεπε και χαιρότανε. Μπροστά στο θάνατο, δεν είχε λύπη. Αφήνει πίσω, κάποιον που θα πάρει από τους εχθρούς του εκδίκηση. Και στους φίλους του με την καλοσύνη του θα ανταποδώσει». Εκδίκηση εννοεί την καλοσύνη. «Το γιο του όποιος τον κακομαθαίνει, θα φτάσει να του δένει τις πληγές του. Και θα είναι γεμάτος πληγές. Και ποτέ δεν θα γιατρεύονται. Το άλογο που δε δαμάστηκε, γίνεται δύστροπο. Κι ο γιος που στον εαυτό του αφέθηκε, θα γίνει αυθάδης. Παραχάιδεψε το παιδί σου και θα σε τρομάξει. Παίξε μαζί του, χωρίς να καταλαβαίνεις τι κάνεις και θα σε κάνει να λυπηθείς».
Και πάλι Σοφία Σειράχ, στα παιδιά και στους νέους. Πάντα λέει «γιε μου, φύγε μακριά από το άδικο και αυτό θα φύγει από κοντά σου. Γιε μου, μη σπέρνεις μέσα στα αυλάκια αδικίες, για να μην υστερήσεις επτά φορές περισσότερες. Μη ζητάς από τον Κύριο αξιώματα ψηλά, ούτε τιμητικές θέσεις από το Βασιλιά. Τον δίκαιο μην παρασταίνεις μπρος στον Κύριο. Ούτε και το σοφό. Μην επιδιώξεις να γίνεις δικαστής. Μήπως και δεν μπορέσεις την αδικία να ξεριζώσεις. Μήπως από έναν ισχυρό επηρεαστείς και κινδυνέψεις να χαθεί η ακεραιότητα σου. Μη γίνεσαι άδικος απέναντι στις πόλεις, στους κατοίκους. Μην πέσεις δεύτερη φορά σε αμαρτία. Γιατί ακόμα και για μια φορά που έπεσες είσαι ένοχος. Μην αποκάνεις να προσεύχεσαι. Και μην παραμελείς την ελεημοσύνη. Μην περιγελάς τον πικραμένο άνθρωπο, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος πάντοτε που ταπεινώνει και υπερυψώνει. Μην εφευρίσκεις ψέματα και να είσαι μόνο αληθινός. Παιδί μου, αν στη δούλεψη θες να μπεις του Κυρίου, για δοκιμασίες φρόντισε να ετοιμαστείς». Σοφία Σειράχ! Αυτό το κείμενο είναι πολύ σπουδαίο για τα παιδιά μας. «Όπλισε την καρδιά σου με κουράγιο και μην πορεύεσαι με βία στους δύσκολους καιρούς. Σε εκείνον που προσκολλάσαι, πρόσεξε ποιος είναι αυτός. Κι ότι κι αν σε βρει, δέξου το γιατί θα έρθουν σπουδαίες αναποδιές στη ζωή σου. Αλλά πάντοτε να ετοιμάζεσαι για δυσκολίες και πειρασμούς». Ποιος ετοιμάζει τα παιδιά μας για δυσκολίες και πειρασμούς; Ποιος τα είπε αυτά τα λόγια; «Όσο τον Κύριο σέβεστε, να προσμένετε το έλεός Του. Αλλοίμονο, στις άτολμες καρδιές και στα παραλυμένα χέρια που δεν έχουν κουράγιο να αντισταθούν στην αδικία του κόσμου. Εμπρός λοιπόν, να χαρούμε τη ζωή. Όλα τους, λέει, να τα απολαύσουμε σε αυτόν τον κόσμο. Και εκείνα με την ανεμελιά της νιότης τους, αυτό κάνουν. Ας τρέξει άφθονο το εκλεκτό κρασί και τα αρώματα ας μη χάσουμε. Κανένα. Γιορντάνια ας φτιάξουμε με ροδοπέταλα, πριν μαραθούν. Κανένας να μην μείνει έξω από αυτό το τρελλό ξεφάντωμα. Παντού ας αφήσουμε τα ίχνη της ξέφρενης χαράς μας. Για αυτό είμαστε πλασμένοι στη ζωή; Τι κι αν καταπιέσουμε λένε, τον φτωχό που ζει σύμφωνα με του Θεού το θέλημα; Ποιος για τη χήρα νοιάζεται ή για τον γέροντα τον ασπρομάλλη; Η δύναμή μας είναι νόμος που ρυθμίζει το δίκαιο. Εμείς όμως μάθαμε στα παιδιά μας για το κρασί, το ξέφρενο γλέντι και μόνο τη χαρά. Κι έτσι τα παιδιά μας, από αυτό ζουν κι από αυτό τρέφονται». «Απόφευγε τις επιθυμίες της νεότητας».
Λέει ο απόστολος Παύλος στον Τιμόθεο. «Να αγωνίζεσαι για τη δικαιοσύνη, την πίστη, την αγάπη, την ειρήνη. Μαζί με εκείνους που ομολογούν με καθαρή καρδιά ότι ανήκουν στον Κύριο. Μην παίρνεις μέρος σε ανώφελες και ανόητες συζητήσεις, γιατί ξέρεις ότι θα καταλήξουν σε φιλονικίες. Κι ο δούλος του Κυρίου δεν πρέπει να φιλονικεί. Αλλά να είναι ήπιος απέναντι σε όλους. Πρόθυμος να διδάξει και ανεκτικός. Πρέπει να παιδαγωγεί με πραότητα τους αντίθεους, για να τους δώσει κάποτε ο Θεός μετάνοια να καταλάβουν την αλήθεια και να συνέλθουν, ξεφεύγοντας από την παγίδα του διαβόλου. Να ξέρεις ακόμη και τούτο. Στις έσχατες μέρες, θα έρθουν δύσκολοι καιροί. Γιατί οι άνθρωποι θα είναι φίλαυτοι, φιλάργυροι, αλαζόνες, υπερήφανοι, βλάσφημοι, απειθείς στους γονείς τους, αχάριστοι, ασεβείς, άστοργοι, αδιάλλακτοι, συκοφάντες, άσωτοι, άγριοι, εχθροί του καλού. Προδότες, αυθάδεις, φουσκωμένοι από εγωισμό. Θα αγαπάνε πιο πολύ τις ηδονές παρά τον Θεό. Θα δείχνουν ότι έχουν ευσέβεια, αλλά θα έχουν αρνηθεί τη δύναμή της, με τις πράξεις τους». Προσέξτε τα αυτά. Και αυτό είναι η παιδεία, η ουσιαστική. «Θα ρθει καιρός, που οι άνθρωποι δεν θα ανέχονται την σωστή διδασκαλία. Αλλά, θα συγκεντρώνουν γύρω τους πλήθος από δασκάλους, που να ταιριάζουν με τις επιθυμίες τους, για να ακούνε αυτά που τους αρέσουν. Θα κλείνουν τα αυτιά τους στην αλήθεια και θα στρέφονται στα παραμύθια. Εσύ όμως, να έχεις ξεκαθαρισμένη κρίση για να αντιμετωπίσεις όλα αυτά. Να κακοπαθήσεις. Να εργαστείς για τη διάδοση του Ευαγγελίου. Να εκπληρώσεις το καθήκον σου, στην υπηρεσία του Θεού μας».
Και τέλος, θα τελειώσω πάλι με ένα κείμενο του Εκκλησιαστή, όπως το έκανα στην αρχή. «Γλυκό είναι το φως και ευχάριστο στα μάτια να βλέπουν τον ήλιο. Αλλά όσο πολλά κι αν ζήσεις χρόνια, να απολαμβάνεις την κάθε μέρα σου και να θυμάσαι πως οι σκοτεινές μέρες θα είναι περισσότερες. Δεν υπάρχει τίποτε να αποζητήσει κανείς τότε. Απόλαυσε, νέε μου, τα νιάτα σου. Η καρδιά σου ας χαίρεται, όλες της νιότης σου τις μέρες. Μπορείς να αποκτήσεις ότι επιθυμεί η καρδιά σου και η ψυχή σου και τα μάτια σου. Αλλά να ξέρεις, ότι για όλα αυτά, ο Θεός θα σε κρίνει. Διώξε τη λύπη από την καρδιά σου, τον πόνο από το σώμα σου, γιατί τα νιάτα και τα μαύρα τα μαλλιά δεν διαρκούν πολύ. Θυμήσου, τον Δημιουργό σου στης νιότης σου τις μέρες, πριν έρθουνε οι μέρες οι κακές και φτάσουνε τα χρόνια εκείνα που δε θα μπορείς να απολαύσεις, αυτά που νόμιζες σπουδαία. Τότε, αν δεν έμαθες να ζεις με τα μικρά και τα ταπεινά, θα σκοτεινιάσει ο ήλιος και το φως και το φεγγάρι και τα αστέρια. Κι όλα θα στέκονται και θα είναι μικρά και σκοτεινά. Κι όλα θα είναι μέσα στη βροχή. Τότε τα χέρια σου, που σε προστάτευαν ως τώρα, θα τρέμουν. Τα πόδια σου που σε κρατούσαν, θα κλονίζονται. Τα δόντια σου που αλέθανε, θα λιγοστέψουν. Θα αρχίσουνε τα αυτιά σου να μην ακούν. Θα εξασθενίσει η φωνή σου και θα τρέμει. Θα σε ξυπνάει και του πουλιού το λάλημα ακόμη. Τότε, του δρόμου η ανηφοριά θα σε τρομάζει και θα λιγοψυχάς σε κάθε σου βήμα. Εδώ, θα αλλάξουν οι εποχές του χρόνου. Δεν θα καταλαβαίνεις τίποτε. Θυμήσου, λοιπόν, τον Δημιουργό σου που μόνο αυτός μπορεί να τα ξεπεράσει. Βγήκαν, λοιπόν, στο δρόμο κιόλας οι μοιρολογίστρες; Από τώρα βγήκαν, γιατί είσαι πεθαμένος, από τώρα. Θυμήσου, λοιπόν, τον Δημιουργό σου. Πριν τη ζωή σου σπάσει η ασημένια αλυσίδα και το χρυσό λυχνάρι συντριφθεῖ . Πριν τσακιστείς στη στάμνας την πηγή και σπάσει το μαγκάνι στο πηγάδι. Τότε, το σώμα, πίσω θα γυρίσει στο χώμα, που από εκείνο πλάστηκε. Και η πνοή της ζωής, θα επιστρέψει στον Θεό που την έδωσε». Όλα είναι μάταια στο έπακρο. Τα πάντα είναι μια μονάχα ματαιότητα, αν τα δούμε μέσα από το θάνατο. Και καταλήγει αυτή η παιδεία η συγκλονιστική με την παιδεία του θανάτου. Πότε τα παιδιά μας μάθανε την παιδεία του θανάτου; Όλοι μιλάμε για το πώς θα ζήσουμε. Ποιος έμαθε στα παιδιά μας, για το πώς θα πεθάνουμε! Είναι μάθημα σχολείου; Δεν υπάρχει. Είναι μάθημα του σπιτιού; Απωθείται. Το αποκορύφωμα αυτής της παιδείας, όπου το παιδί, πιθανότατα, μέσα από μια μακροχρόνια, υπομονετική παιδεία θα περιστείλει την επαναστατικότητά του είναι - τώρα το λέμε - να δει και το μέλλον του. Που είναι το μέλλον το περαιτέρω. Θα περάσει μέσα από το σταμάτημα όλων των ηδονών του σώματος κι όλων των δυνατοτήτων που έχει το σώμα. Και το παιδί, αυτό πρέπει να το κατανοήσει. Μας λείπει παντελώς η παιδεία θανάτου.
Τα παιδιά εξεγέρθηκαν, γιατί πέθανε ένας φίλος τους, ο Αλέξης. Μπρος στο θάνατο εξεγέρθηκαν. Δεν ξέρω κατά πόσο ωφελήθηκαν. Είμαι σίγουρος, πως όχι. Γιατί απλώς, διαμαρτυρήθηκαν για το θάνατο. Ποιος άρπαξε το θάνατο του Αλέξη, να κάνει μια παιδαγωγία θανάτου; Άλλοι, στάθηκαν πολιτικά κοντά τους για να φανούν που είναι φίλοι τους. Άλλοι, απώθησαν το θέμα. Κι άλλοι, προσπάθησαν να το εξηγήσουν νομικά. Και να δικαιολογήσουν με χίλιους τρόπους, τη διαμαρτυρία της νεολαίας μας. Αν η παιδεία μας, δεν καταλήξει στα μοντέλα αυτά, τα οποία αναλύσαμε πριν από λίγο, τα παιδιά συνεχώς θα επαναστατούν. Κι ακόμη δεν έγινε τίποτε. Κι ακόμη δεν είδαμε τίποτε. Γιατί όσο βαθαίνει η τραγωδία κι όσο βαθαίνει ο καρκίνος, τόσο η μπόχα θα φαίνεται περισσότερο. Και μπορεί πια να μην είναι κάποια τζάμια σπασμένα, στις βιτρίνες των εμπορικών καταστημάτων της Αθήνας. Να είναι πολύ πιο βαρύ το κόστος. Σίγουρα, θα είναι με ξόφλημα στις σπασμένες καρδιές των παιδιών μας. Και στη σπασμένη συνέχεια αυτού του τόπου κι όλων των τόπων της γης.
Εφηβεία, το τέλος ή η αρχή της επαναστάσεως; Πρέπει να είναι το τέλος, κανονικά. Αν δεν σταματήσει, η ευθύνη είναι δική μας. Και τότε, η επαναστατικότητα δεν έχει ούτε αρχή, ούτε τέλος.
Αυτά ήθελα να σας πω, χρησιμοποιώντας κατεξοχήν τα λόγια των Πατέρων μας και της Αγίας Γραφής. Δεν είχα άλλο λόγο να μιλήσω, για αυτό το τόσο σπουδαίο θέμα, παρά μόνο να αναφερθώ σε αυτούς. Αν τώρα ο παππούλης, μας δίνει χρόνο σχετικό να ακούσουμε ερωτήσεις, θα τις ακούσουμε.
Ερώτηση: Πώς μπορεί σε μια οικογένεια που υπάρχουν αδέλφια και που πάνω-κάτω πιστεύουμε ότι εμείς σαν γονείς μπορεί να διαφέρουμε στη διαπαιδαγώγηση από πρώτο, δεύτερο, τρίτο παιδί. Παρόλα αυτά βλέπουμε μεγάλες αποκλίσεις στο μεγάλωμα των παιδιών. Τι φταίει εκεί;
Απάντηση: Θα απαντήσω πάλι με ένα λόγο πατερικό. Δεν τα διάβασα όλα τα κείμενα. Είναι πάρα πολλά. Διάβασα μερικά. Όταν ο γεωργός πάει στο χωράφι, πετάει νερό. Τα λουλούδια που καλλιεργούνται στο χωράφι, είναι πάρα πολλά. Κι οι ποικιλίες των φυτών είναι πάρα πολλές. Ο γεωργός κάνει απλή κίνηση. Ανοίγει αυλάκια και πετάει νερό. Αυτό το νερό, το προσλαμβάνει μέσα από το χώμα το κάθε λουλούδι και μέσα από τη δική του διεργασία, πλάθει το δικό του χρώμα και τη δική του ιδιότητα. Ξέρετε αυτό τι σημαίνει; Αν έχετε μια βασική παιδεία όπως την ανέφερα, ανοίγω ένα αυλάκι που έχει ταπείνωση και βάζω νερό. Το νερό τι είναι; Ο Χριστός είναι το «ύδωρ το ζων». Κι αν αυτό βιωθεί σαν μέγεθος - τα ποικίλματα της ιδιοσυγκρασίας των παιδιών φυσικά υπάρχουνε - θα προσλάβουν τα ίδια απλά μεγέθη προς δικό τους προσωπικό όφελος. Όλα τα άλλα, είναι λεπτομερείς αναλύσεις που μπορεί να εξατομικεύουμε την παιδεία μεν, αλλά υπάρχει κίνδυνος μεγάλος να δώσουμε σημασία σε ένα παιδί περισσότερο, από το άλλο και να βγουν άλλες ανωμαλίες. Αν έχει η παιδαγωγία αυτό το βασικό μέγεθος. Τα είπα: Ανεκτικότητα, υπομονή, αγάπη, ταπείνωση, προσδοκία, προσμονή. Κι ο γονιός, ο παιδαγωγός ζει αυτή την ταπείνωση. Του βάζει το νερό. Το βιώνει. Θα το πάρει το κάθε φυτό, το κάθε παιδί θα το κάνει αυτό που θέλει. Αυτό ποτέ μην το ξεχάσετε. Αν καταλήξουμε στο άλλο το άκρο, πώς είναι αυτό το παιδί κι είναι έτσι; Και δώσουμε μόνο σημασία εκεί, θα γίνει μεγάλη διάκριση και μεγάλη αναταραχή. Και δε συγκρατείται πια τίποτε. Θα κάνετε μερικά πράγματα περισσότερα σε ένα παιδί, θα πει και το άλλο το παιδί, μα γιατί κι εγώ επειδή δεν ήμουνα άρρωστος και ήμουνα καλό παιδί δε μου φερθήκατε έτσι; Δεν με προσέξατε; Αυτά λένε οι Πατέρες μας. Τα κείμενα που διαβάζω είναι συγκλονιστικά. Διάβασα ένα ελάχιστο ψήγμα αυτής της παιδαγωγίας κι απορώ και διερωτώμαι. Γιατί αυτή η παιδαγωγία, που είναι τόσο αποκαλυπτική και πιάνει τα δεδομένα του σήμερα, δεν είναι τόσο φανερούμενη στα χέρια των παιδαγωγών, δηλαδή; Και μετά, πετάμε το παιδί σε ένα χωριστό ψυχολόγο για να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του. Ε, θα μας τρελάνουν όλους, δηλαδή. Όλοι (δηλαδή) πρέπει να περάσουμε ψυχολόγο πια, για να αντιμετωπίσουμε τις ιδιαιτερότητες του παιδιού! Όχι, λένε οι Πατέρες.
Ερώτηση: Οι ίδιοι γονείς μεγαλώνουν (τα παιδιά τους) με τον ίδιο τρόπο και βλέπουμε πόσο διαφορετικά… αντιδρούνε.
Απάντηση: Προσέξτε. Δεν ξέρω τι εννοείτε ίδιο τρόπο. Έχει σημασία αυτό που σας λέω. Το «ίδιο τρόπο» είναι πολύ σχετικό. Εγώ, σας έδωσα κοινά μεγέθη. Είπα μερικά. Είπα το αυλάκι τι είναι. Το είπα με πέντε – έξι λέξεις. Που είναι τα βασικά. Μπορεί να γίνουν και λάθη, ας πούμε, - όπως είπα - διαφοροποιήσεως της αγωγής. Ένα παιδί, που είδαμε που έχει ένα έλλειμμα, να σταθήκαμε πιο πολύ πάνω του και να διαταράχθηκε ο ίδιος ο τρόπος. Κάνουμε με αγάπη αυτό που πρέπει. Φυσικά, το μωρό θα το ταΐσω με μπιμπερό. Το παιδί το δέκα χρονών δεν θέλει μπιμπερό. Άρα, γίνεται διαφοροποίηση στα μεγέθη τα σωματικά. Αλλά να υπάρχει η σταθερότητα του γονιού, σε βασικά μεγέθη. Η ταπείνωση, η υπομονή, η ανεκτικότητα, η ίδια αντιμετώπιση των ίδιων αμαρτημάτων. Δηλαδή, αν του βάλεις μια τιμωρία, πώς θα βάλεις τιμωρία. Ίδιος τρόπος να είναι. Και τα παιδιά ανάλογα θα αντιδράσουν. Αλλά είναι ίδιος ο τρόπος πάντοτε; Ή μας ξεφεύγει; Ή στο πρώτο είχαμε άλλο τρόπο και μετά στο τρίτο κουραστήκαμε, ξέρω γω. Κι αντιμετωπίζαμε αλλιώς τα πράγματα. Ή το πρώτο παιδί νιώθει την έλλειψη; Δώσαμε τόση φορτική αγωγή κι αγάπη στο πρώτο παιδί, που δε χωράει να είναι η ίδια αγωγή στο τρίτο πια. Ο χρόνος είναι περιορισμένος. Βλέπετε, αυτό που σας λέω είναι σπουδαίο. Είχα ένα παιδί κι έδωσα όλο το χρόνο μου εκεί. Όταν έχω τρία παιδιά, θα είναι δια τρία ο χρόνος μου. Το πρώτο παιδί, θα νιώθει την έλλειψη πια. Γιατί έκανα λάθος στο πρώτο παιδί. Έδωσα όλο μου το χρόνο εκεί. Και το λέει εδώ το κείμενο. Μην το κάνεις λέει. Ήδη, δεν είναι πια η ίδια αγωγή βλέπετε; Αν έκανα το λάθος να τα δώσω όλα. Όλοι, οι γονείς, οι γιαγιάδες, οι παππούδες πάνω στο πρώτο παιδί είναι. Το τρίτο, το τέταρτο παιδί νιώθει που δεν παίρνει την ίδια αγάπη και ζηλεύει κι αρχίζει η αναταραχή. Κι αρχίζει η επανάσταση. Μην τα δίνετε όλα. Τα παιδιά θα είναι ασκητικά, δηλαδή. Μην είναι φορτική η αγωγή. Μην τα πνίξουμε στα καλά πράγματα που τους κάνουμε. Το είπε το κείμενο. Όχι πολλά πράγματα. Ασκητική ζωή. Όσο μπορούμε.
-------------
«Εφηβεία. Το τέλος ή η αρχή της επανάστασης»; Απομαγνητοφωνημένη ομιλία του πρωτοπρεσβύτερου Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου, που έγινε στην Πανελλήνια Ένωση Γονέων, στην Αγία Παρασκευή του ομωνύμου προαστίου Αθηνών, την Παρασκευή στις 20-2-2009.
sourse: http://www.floga.gr/
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.