Πρόλογος
Στήν κορυφή τῶν ἁγίων µορφῶν τοῦ χριστιανισµοῦ, πιό ψηλά ἀπ’ ὅλους τούς ὁσίους καί ὀµολογητές, τούς πατέρες καί µάρτυρες, τούς προφῆτες καί ἀποστόλους, ἀλλά καί ἀπό τούς ἀγγέλους ἀκόµη βρίσκεται ἡ ὁλόλαµπρη µορφή τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἀφοῦ αὐτή εἶναι ἡ «Τιµιωτέρα τῶν Χερουβείµ καί ἐνδοξοτέρα τῶν Σεραφείµ».
Ἡ Παναγία µας ὑπῆρξε ἡ «εὐλογηµένη ἐν γυναιξίν», τό ἐκλεκτό δοχεῖο τοῦ Ἀχώρητου Θεοῦ, διότι:« τόν ἀχώρητον ἐν παντί, ἐχώρεσεν ἐν γαστρί» καί ἔγινε «πλατυτέρα τῶν οὐρανῶν».
Ἡ µοναδική αὐτή τιµή πού ἔκαµε ὁ πανάγαθος Θεός στή Θεοτόκο Μαρία προκαλεῖ ἔκπληξη στόν κάθε καλοπροαίρετο ἑρευνητή τῆς προσωπηκότητάς της. Καί προβάλλει µόνο του τό ἐρώτηµα: Γιατί ὁ Πάνσοφος Θεός προτίµησε τήν ταπεινή Μαρία ἀπό τόσες ἄλλες νέες γυναῖκες; Τί τό ἰδιαίτερο καί ξεχωριστό εἶχε αὐτή ἀπό τίς ἄλλες;
Γιατί ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ προσπέρασε τά µέγαρα, καί τ’ ἄλλα ἀρχοντικά τῶν διαφόρων φηµισµένων µεγαλουπόλεων καί κατευθύνθηκε στό φτωχικό σπίτι τῆς ἄσηµης πολίχνης Ναζαρέτ;
Τήν ἀπάντηση στό ἐρώτηµα αὐτό µᾶς τή δίνει ἡ προσφώνηση τοῦ Ἀρχαγγέλου: «Χαῖρε κεχαριτωµένη Μαρία...». Φορτωµένη χάριτες, περιβόλι τῶν ἀρετῶν ἡ καρδιά της, ἦταν ἡ διαλεκτή ἀνάµεσα στίς διαλεκτές.
Οἱ ἀρετές τῆς Παναγίας µας ἔφεραν τόν Ὑιστο Θεό στή γῆ γιά νά σώσει τόν κόσµο. Κανένας ἄλλος ἀπόγονος τῆς Εὔας δέν εὐεργέτησε τόσο τήν ἀνθρωπότητα, ὅσο ἡ στοργική Αὐτή Μητέρα τοῦ Θεοῦ. Ὑπόφερε αὐτή καί ταλαιπωρήθηκε γιά τή σωτηρία ὁλόκληρης τῆς ἀνθρωπότητας.
Γνωρίζει ὅµως ὁ πολύς κόσµος ποιά ὑπῆρξεν ἡ Θεοτόκος, ποιές οἱ προτυπώσεις της στήν Π. ∆ιαθήκη, ποιά ἡ ζωή καί ἡ ἀποστολή της, ποιές οἱ συκοφαντίες ἐναντίον της ἀπό τούς ἐχθρούς τῆς ὀρθόδοξης πίστης µας; Τό πρόσωπο τῆς Θεοτόκου εἶναι αὐτό πού τόσο ἀγαποῦµε, ἀλλά καί τόσο ἀ- γνοοῦµε.
Βέβαια, « τό µέγα τῆς Θεοτόκου µυστήριον καί διανοίας καί γλώσσης ἐστίν ἁνώτερον» σηµειώνει ὁ ἅγιος Βασίλειος Σελευκείας. Ἀλήθεια ποιός νοῦς, ὅσο ἰδιοφυής κι’ ἄν εἶναι, µπορεῖ νά ὑµνήσει ἐπάξια τό µεγαλεῖο τῆς Παναγίας; Ποιά πέννα ὅσο δόκιµη κι’ ἄν εἶναι µπορεῖ νά περιγράψει τήν ψυχική ὀµορφιά Ἐκείνης, πού ἔγινε ἡ Μητέρα τοῦ Παντοκράτορα Θεοῦ;
Ὁ ταπεινός πρεσβύτης τοῦ Θεοῦ, ὁ σεβαστός π. Χαράλαµπος Νεοφύτου προσπαθεῖ φιλότιµα, µέ τή µικρή αὐτή µελέτη του, νά δώσει ἀπαντήσεις καί νά φωτίσει τίς διάφορες πτυχές τῆς προσωπικότητας τῆς Παναγίας. Ἡ ἐργασία αὐτή δέν ἔχει ἐπιστηµονικές ἀξιώσεις. Ἔχει τό χαρακτήρα λαϊκῆς δογµατικῆς καί ἀπευθύνεται στό εὑρύ κοινό.
Πιστεύω ὅτι οἱ εὐσεβεῖς ἀναγνώστες θά ὠφελειθοῦν ἀπό τή µελέτη τοῦ µικροῦ αὐτοῦ βιβλίου, θά ἀγαπήσουν περισσότερο τήν Παναγία µας καί θά προστρέξουν µέ µεγαλύτερη εὐλάβεια σ’ Αὐτή γιά νά ζητήσουν τή χάρη, τή προστασία καί βοήθειά Της.
Στέλιος Θεοφάνους
Θεολόγος
Εισαγωγή
Ἡ ἁγία Γραφή ἐλάχιστες πληροφορίες µᾶς δίνει γύρω ἀπό τή ζωή τῆς Παρθένου, τῆς Παναγίας Μητέρας τοῦ Κυρίου µας. Οἱ Εὐαγγελιστές, ἀναφέρουν µόνον ἐκεῖνα τά γεγονότα πού ἔχουν σχέση µέ τό µεγάλο µυστήριο τῆς σωτηρίας τοῦ κόσµου καί παραλείπουν νά µᾶς ἐνηµερώσουν γι- ά τίς διάφορες πτυχές τῆς ζωῆς της. Γιά τό λόγο αὐτό ἡ Ἐκκλησία, προκειµένου νά ἐνηµερώσει τούς πιστούς της γιά τίς διάφορες πτυχές τῆς ζωῆς τῆς Παρθένου Μαρίας, ἔστρεψε τήν προσοχή της στίς διάφορες παραδόσεις τῆς ἐποχῆς πού ἔζησε ἡ Παρθένος.
Οἱ πηγές αὐτές εἶναι τά λεγόµενα «Ἀπόκρυφα». Κυρίως χρησιµοποίησε τό «Πρωτοευαγγέλιο» τό λεγόµενο « τοῦ Ἰακώβου». Τά κείµενα αὐτά, ἄν καί στεροῦνται «κανονικότητας», ἐντούτοις παρέχουν πολλά στοιχεῖα πού ρίχνουν φῶς στά διάφορα στάδια τῆς ζωῆς τῆς Παρθένου Μαρίας. Τά στοιχεῖα αὐτά χαρακτηρίζονται ἀπό τόν Κωνσταντῖνο Καλλίνικο, σάν «µαργαριτάρια σκεπα- σµένα ἀπό σκουπίδια»: «Γνωρίζω ὅτι εἰς τά σελί- δας τῶν ἀποκρύφων ὡς µαργαρῖται ὑπό σκύβαλα γεράσµιαι τινές πανάρχαιαι παραδόσεις εἶναι ἐντεθαµµέναι, ταύτας δέ καί ἡ µεσῆλιξ κατ’ ἀνατολάς καί δυσµάς Ἐκκλησία, ἀπεδέχθη οἰκοδοµῆσαι ἐπ’ αὐτῶν...ὁλόκληρον τόν Θεοµητορικόν κύκλο της τόν ἀποτελοῦντα ἀναπόσπαστο τµῆµα τῆς λατρείας της». Αὐτά τά µαργαριτάρια, ἡ Ἐκκλησία ἀνέσυρε, τά καθάρισε καί σύµφωνα µ’ αὐτά ἔκτισε ὅλο τό θεοµητορικό κύκλο τῶν ἑορτῶν.
Αὐτή τή µεµαρτυρηµένη συνείδηση τῆς Ἐκκλησίας µας θά ἀκολουθήσοµε σ’ αὐτή τή µικρή προσπάθειά µας, γιά νά παρουσιάσοµε στούς ἁπλούς χριστιανούς µας τά διάφορα στάδια καί γεγονότα τῆς ζωῆς τῆς Παναγίας µας, γιά νά τήν ἔχουν παράδειγµα καί νά µιµοῦνται τή συµπεριφορά της κατά τίς διάφορες περιστάσεις, χαρούµενες καί θλιµµένες, ἀλλά καί νά τήν ὑπερασπίζονται σωστά ἐνώπιον τῶν αἱρετικῶν πού τή συκοφαντοῦν ἀσύστολα.
Χαραλάµπους Νεοφύτου Πρεσβυτέρου
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Περιεχόμενα
Εισαγωγή
Πρόλογος
Η Παρθένος Μαρία καρπός θερμής προσευχής
Προτυπώσεις τής Παρθένου στήν Παλαιά Διαθήκη
Η σύλληψη και η γέννηση τής Παρθένου
Τά εισόδια τής Παρθένου στο Ναό
Η μνηστεία τής Παρθένου
Ο Ευαγγελισμός τής Θεοτόκου
Η επίσκεψη στήν Ορεινή
Υπόνοιες κλεψιγαμίας
Η γέννηση του Χριστού
Τό τέλος τής Παρθένου
Η Παναγία στούς Ουρανούς
Η αλήθεια γιά τόν όρο Θεοτόκος
Η αειπαρθενία τής Θεοτόκου
Οι αδελφοί του Κυρίου
Αντί επιλόγου
Πρός τούς Φίλους Επισκέπτες
Το Βιβλίο αυτό αναρτήθηκε σε 15 ενότητες με τόν τίτλον
Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΜΑΡΙΑ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
Χαραλάµπους Νεοφύτου Πρεσβυτέρου
H Συντακτική oμάδα κατέβαλλε κάθε δυνατή προσπάθεια για την σελιδοποίηση μορφοποίηση και απόδοση ακριβώς του κειμένου όπως συνετάχθη.
Από τήν παράθεση τών Κεφαλαίων οι Αναγνώστες μας μπορούνε να πάνε στήν ενότητα που τούς ενδιαφέρει κάνοντας κλίκ σε αυτό που θέλουνε να διαβάσουνε
------------
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.