29. Σελ. 228-230: « Ἡ βασικὴ διάκρισις μεταξὺ τῶν Πατέρων καὶ τῶν αἱρετικῶν εἶναι ὅτι οἱ Πατέρες παραδέχονται ἄμεσον ὑπὸ τῶν θεουμένων καὶ ὑπέρλογον ἐμπειρίαν τοῦ ἀκτίστου Φωτὸς τῆς Θεότητος τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἐνῶ οἱ αἱρετικοὶ παρεμβάλλουν μεταξὺ τῶν θεουμένων καὶ τοῦ Θεοῦ κτιστὰ μόνον μέσα ἀποκαλύψεως.....
Χρήζει μεγάλης προσοχῆς τὸ γεγονὸς ὅτι οἱ Σαμοσατιανοὶ καὶ οἱ Ἀρειανοὶ συνεφώνουν μετὰ τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως περὶ τῆς ἐν Θεῷ διακρίσεως μεταξὺ Θείας οὐσίας καὶ ἀκτίστου ἐνεργείας. Ἐν τούτοις, ὑπάρχει ριζικὴ διαφορὰ μεταξὺ τῶν αἱρετικῶν τούτων καὶ τῶν Ὀρθοδόξων, διότι οἱ μὲν ἐθεμελίωνον τὴν ἐν λόγÿω διάκρισιν ἐπὶ τῆς Παραδόσεως, ἀλλὰ καὶ ἐπὶ τῆς φιλοσοφίας, ἐνῷ, ὡς εἴδαμεν, οἱ Ὀρθόδοξοι ἐστηρίζοντο ἐπὶ τῆς ἐμπειρίας τῆς θεώσεως καὶ τῆς ὑπὸ τῶν θεουμένων ἑρμηνείας τῆς Ἁγίας Γραφῆς».
30. Σελ. 238-239: «.... Ἐν τῷ Θεῷ ὑπάρχει:
Ἡ ἐνέργεια Αὐτῶν εἶναι μία καὶ κατὰ πάντα ταὐτὸν καὶ ἄκτιστος ἐκ τοῦ Πατρός, διὰ τοῦ Υἱοῦ, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι.Τὸ ἐνεργηθὲν εἶναι τὸ κτίσμα.
Ἐν τῷ Θεῷ, ὁ Πατὴρ ἀγαπᾶ τὸν Υἱὸν μὲ τὴν ἰδίαν ἀγάπην μὲ τὴν ὁποίαν ὁ Υἱὸς ἀγαπᾶ τὸν Πατέρα. Δὲν ὑπάρχει μία ἀγάπη τοῦ Πατρὸς καὶ ἄλλη τοῦ Υἱοῦ. "Καὶ γὰρ ὁ Υἱὸς τῇ θελήσει ᾗ θέλεται παρὰ τοῦ Πατρός, ταύτῃ καὶ αὐτὸς ἀγαπᾷ, καὶ θέλει, καὶ τιμᾷ τὸν Πατέρα", ὅπως εἴδαμεν τὸν Μέγαν Ἀθανάσιον γράφοντα. Διὰ τὸν λόγον αὐτόν, δὲν ὑπάρχει ἐν τῇ Ἁγίᾳ Τριάδι ὁ θέλων καὶ τὸ θεληθέν, ὁ ἀγαπῶν καὶ τὸ ἀγαπηθέν, ὁ γινώσκων καὶ τὸ γινωσκόμενον, ὁ ἐνεργῶν καὶ τὸ ἐνεργηθέν, δηλαδὴ δὲν ὑπάρχει ὑποκείμενον καὶ ἀντικείμενον τῶν ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ, ἐν τῷ Θεῷ. Ὁ Μέγας Βασίλειος γράφει, ὅτι " ἡ ἐνέργεια, οὔτε ὁ ἐνεργῶν ἐστιν, οὔτε τὸ ἐνεργηθέν".
...... Αἱ τρεῖς ὑποστάσεις τῆς Ἁγίας Τριάδος δὲν ἐνεργοῦν πρὸς ἀλλήλας μὲ διακεκριμένας ἐνεργείας, ἀλλὰ μὲ τὴν αὐτὴν ἐνέργειαν. Ἀκριβῶς, ὡς ὁ Πατὴρ γνωρίζει, ἀγαπᾶ καὶ θέλει τὸν Υἱὸν, μὲ τὴν αὐτὴν γνῶσιν, ἀγάπην καὶ θέλησιν ὁ Υἱὸς γνωρίζει, ἀγαπᾶ καὶ θέλει τὸν Πατέρα, καὶ μὲ τὰς αὐτὰς ἀκριβῶς ἐνεργείας ὁ Παράκλητος (γνωρίζει, ἀγαπᾶ καὶ θέλει) τὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱόν, καὶ ὁ Πατὴρ καὶ ὁ Υἱὸς τὸν Παράκλητον. ῞Εκαστον πρόσωπον εἶναι φύσει πηγὴ τῆς Θείας οὐσίας καὶ τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν, τὰς ὁποίας ὁ Υἱὸς καὶ τὸ Πνεῦμα ἔχουν ἐκ τοῦ Πατρός.
Πάντα ὅσα ἔχει ὁ Πατὴρ ἔδωκεν εἰς τὸν Υἱὸν καὶ τὸ ῞Αγιον Πνεῦμα, ἵνα τὰ ἔχουν οὐχὶ κατὰ Χάριν, ὡς ἐπρέσβευον οἱ Ἀρειανοὶ καὶ οἱ Πνευματομάχοι, ἀλλὰ κατὰ φύσιν. Τὰ μόνα τὰ ὁποῖα δὲν εἶναι κοινὰ εἰς τὰς τρεῖς Ὑποστάσεις εἶναι τὰ ὑποστατικὰ ἰδιώματα:
- Ὁ Πατήρ, ὁ Υἱός, καὶ τὸ ῞Αγιον Πνεῦμα,
- Τὸ ἀγέννητον, τὸ γεννητὸν καὶ τὸ ἐκπορευτὸν,
- Ἡ ἀγεννησία, τὸ γεννᾶν, καὶ τὸ ἐκπορεύειν,
- Τὸ ἀναίτιον, τὸ αἰτιατὸν διὰ τοῦ γεννᾶσθαι, καὶ τὸ αἰτιατὸν διὰ τοῦ ἐκπορεύεσθαι.
Αἱ ὑποστατικαὶ ἰδιότητες αὐταὶ λέγονται καὶ "τρόποι ὑπάρξεως", καὶ ὄχι μόνον δὲν εἶναι ἐνέργειαι τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ ὑπέρκεινται τῶν ἐνεργειῶν....».
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.